Dosahy pandemie nového koronaviru neobešly ani pracovní trh v byznysu nemovitostí. Většina realitních makléřů pracuje na živnost, takže jejich příjem závisí výlučně na realizovaných obchodech, což si také uvědomovali. Do segmentu se však pokusilo naskočit mnoho lidí například z gastrosektoru, některým se to povedlo. Pandemie však zvýšila nároky na makléře. Pro TASR to shrnul tajemník Realitní unie (RÚ) SR Mojmír Plavec.
Vstup na realitní pracovní trh byl podle Plavce náročnější než před pandemií, ale mnohým se to povedlo. „Přenesli a zúročili své obchodní a manažerské schopnosti v realitní profesi. Obecně lze však říci, že pandemie zvýšila nároky na makléře,“ okomentoval Plavec s tím, že ti často pracují pro klienty už jen exkluzivně, kde je jejich nasazení vyšší v porovnání se situací, kdy klient pověří prodejem najednou více kanceláří.
Jak dodal analytik RÚ SR Vladimír Kubrický, realitní sezóna je již aktuálně za svým zenitem, takže současný lockdown už makléřů moc netrápí. Museli se však od začátku pandemie přizpůsobit novým podmínkám. „Velkou výzvou byla prezentace nemovitostí v online prostoru tak, aby co nejvíce připomínala obhlídku živě. Virtuální obhlídky prázdných prostor se v porovnání s fyzickými staly dokonce ještě atraktivnějšími, a to díky vizualizaci,“ okomentoval analytik.
Makléři, kteří dokážou poutavě představit nemovitosti ve své nabídce, přitom mají navrch při náboru nových klientů. „Mnozí majitelé nemovitostí díky tomu kývnou na spolupráci s realitní kanceláří bez mrknutí oka,“ dodal analytik. Na druhé straně to ale podle něj nestačí k tomu, aby si makléř udržel důvěru klienta. Vyžaduje se od něj i odbornost, flexibilita a spolehlivost.
Některým makléřům také přibývá agenda – zastupování kupujícího. Tato služba však na Slovensku zatím nezaznamenává boom, často se jedná o situace, kdy makléř s klientem už je v nějakém vztahu – je například jeho hypotečním poradcem.